Selasa, 17 Mac 2009

TAG FROM CIKGU TUYA

Salam kak tuya a.k.a cikgu garang...he3....
lina jwb TAG dari akak ni.
nsb baik lina free skg ni..boleh tlg menjawab2 ni....

1.Do you think u'r cute ??
X....coz aku rasa mmg x.....aku kalau cute kalah kak tuya nt...

2.The last song u listen to??
Aizat-Lagu Kita..

3.What r u doing rite now beside this??
Baca blog kawan2..dan meninggalkan KOMEN...

4.What name u prefer besides urs??
LINA

5.People to tag???
1.Besi
2.Akak lynn
3.Dewi
4.L.O.V.E
5.Apei
6.Shi3la

--What is no 1??
Besi-abang ab sila jwb ea..dan plz..tunjukkan your real pic ..
--No 3 is having realationship with??
Dewi-aku punya mmber dari sekolah rendah....
--Say abaut 5??
apei-aku tau ko x ske di tag tp aku saja dengki ko..buat ok..xde pengecualian..
--How abaut no 4??
L.O.V.E-ciklinn jwb ea..tp kalau da pernah ada soalan mcm ni x jwb pun xpe..kalau rajin jwb...
--And no 2??
Akak lynn ibu pada MIA N MIJA-akak jwb tau..kalau pernah jwb xper..boleh untuk x menjawab..
--Bagi pesanan pada no 6??
shi3la-di sebabkan akak follow terbaru blog ina..akak saya ..jwb ea kak...

Isnin, 16 Mac 2009

KKKL BAS DAN ANAK KAK IDA

Salam......
sabtu pagi waktu berkerja...
hari yang x bosan..coz anak kak ida ada.....
seronok main ngan anak kak ida.....
dia ske menulis...pandai baca.....sebut nma dia ngan penuh pun dia pandai.
nme ummi n ayah dia pun dia pandai....petah sgt berkata2....

nama saya farisyah atirah...

kte org p tgk bas x cden,...bas ni bru smpai kt bp dlm kol 12....
bas ni park dpn kdai aku....xcden ngan lori kt smpang renggam....
time ondway nk ke JB....
kate abg man penumpang penuh msa ni,nasb baik lah xde pape terjadi....
lorinya lari....


sisi kiri bas....bahagia pintu..bas terus..lori langgar pintu smpai ke belakang bas....
ada lah garisan terseret....


ni dari jauh...

anak kak ida tengah godeh2 rambut aku....
sepitnya lah,ikt nya lah..aku pun melayan jek...
xnak dia bosan...
ok tu jek cte ari sabtu aku.....

Rabu, 11 Mac 2009

PESANAN ROH..

Pesan Roh Kepada Manusia
Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut". Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh". Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" .Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan : "Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: " Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku". "Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku". "Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".Ada satu riwayat drp Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperolehi nur di muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat melihat jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada mayat jirannya mengenai ketiadaan nur itu.Maka mayat itu menjawab: "Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk drpd anak-anak dan teman-teman. Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku".Setelah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa yang dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka. Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah untuk bapanya. Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi melihat jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya sudah ada nur dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari.Baginda Rasullullah S.A.W berkata:Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S. "Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap di sebelahkiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata: "Tidak ada jalan bagimu mencabut rohorang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada AllahS.W.T.dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu.Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dariarah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah,tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan." Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: Tidak ada jalan bagimu dari arah ini Kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan enghadiri majlis-majlis ilmu." Apabila gagal malaikat maut,mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T.Kemudian AllahS.W.T. berfirman yang bermaksud:"Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah AllahS.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan AsmaAllah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada AllahS.W.T maka keluarl! ah roh tersebut dari arah m ulut dengan tenang.Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad.Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin,mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-1. Orang-orang yang mati syahid.2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.3. Orang berpuasa di hari Arafah.Sekian untuk ingatan kita bersama.Kalau rajin. Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.Sila panjangkan kisah ini kepada semua saudara islam kita

PISANG


apa khasiat pisang ni untk org montel mcm aku ni?
sapa2 tau..kongsi2lh ea...
1 ari brapa byk kne mkn?

BIHUN TOMYAM

kol 12 mlm td kmi 3 beranak dok melantak bihum tomyam....
tp mak x join....mak da ngtok da....jd yang tukang habskan aku,azie n nazree lah....
3 org si perot lapoooo....adik bli kt tmpt kje dia....rm4 sja...tp byk sgt2...
x abs kteorg mkn.....
tgk jek lah yek.......x dapat nak tolong bg rasa sorang cikt..tp dapat tolong tunjukkan jek.
hahahahahaha...........
tp hati aku da gunda gulana.........bertambah lah berat badan cik lina yek....
mse ari ahad timbang pun da 51.9.....wa..................
byk gemuk wow............
xpe esok aku bli pisang...............

sedapppppppppppppppp...............

ni bukti yang bihun tu sedap......tukang rasa da buat muke.....
kompom sedap lah tu........apa mcm cik nazree...sedap x?
nazree:sedap..sedap..sedap....:D
tgk tu gaya seorang tukang rasa....kusyuk sungguh....

BOLEH HIDUP....

aku kje sorang2 pun boleh idap.....
x lh gaduh2....
relex jek kje aku.....kalau aku boring aku ddk kt luar kdai...
tgk org lalu lalang.....
time pic ni d ambil dlm kol 5.45 x silap aku.....
kawasan ni mmg sunyi..tu yang kereta kak ida pun boleh kne curi....
x ramai org lalu lalang...kerata pun x byk..tp kalau waktu puncak ckit lah...
xlah ketara sgt ramainya.......
byk lagi kdai2 n opis2 yang masih kosong.....nak park pun senang...
kt cni majlis pembandaran x saman pun..diaorg pemalas nak jaln2 kt cni....
dok lepak kt kdai kopi jek...cukup msa alik.....
aku da apal sgt ngan budak2 parking ni......
tmpt lain tu aku x tau r...
tmpt ni jek yang aku maksudkan....
jgan marah n terasa pulak..........
segala saman menyaman aku x amik port...
aku da warning awal2...
ni blog aku..sukati aku r nak ckp apa...
hak aku,tenaga aku....
NOT UR BUSINESS
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA........

kaki aku nak interprim dlu...........

tgk lah cuacanya...gulap sungguh....



byk x kenderaan kt cni???

he3....awek manis nak bergambar jugak.....

MAKAN,BANK DAN ...

salam....
smlm kol 2 aku ngan pengikut setiaku alik rumh....
mak sruh alik....bg duit myak n duit mam....
pastu blah cpt2 coz takut x cukup masa nnt....
tp nak kuar lorong rumh aku nmpk ada org jual goreng pisang yang pames kt ctu..
kteorg bli r rm2 je.....
pas tu trus grk p kdai nasi ayam.....kt jalan omar(bastand lama)

kedainya seblh rose vanilla tu.....may tolong oder..aku tggu kt motor jek....
tp panas sgt smlm....smpai kakiku gulap bangat...:D

kdai ni ada 1 tomboy tua...boleh than gatal r..si may dok layan pulak...
naik takut aku....kteorg bli milo ais kt kdai dia....tp masyallah tawau hebeh...
mcm lupa letak gula jek...kompom kdai ni aku reject..(x)

pas tu p AM bank.....tggu may cucuk duit......
lau x aku p sendri tolong cucuk kan..tp aku x berani r...
kalau pape jd..aku x sggup bertaggung jwb.....
tu yang hangkut may sekli p kuar...

sja jek amik gmbr meter superbike kesayangan aku ni...
perhatikan lah tol2....myk full tu.....bru isi tau....

goleng pisang kami.......panas dan sedappppp.......

milo yang tawau hebeh ni!

nasi ayam kami........rm3 sahaja........
byk murah kan..
sila2 r dtg bp kalau nak mkn murh......
byk smpai aku x abs..bg may tolong habiskan...

may bersama peha ayamnya........senyum..senyum....:D
byk gulap itu ayam...lagi sodap....~~


setiap entry...kne ada pic tuan rumh..buat tatapan masa tua nt...
hahahaha....muke byk blur r..coz ngatok sgt pas makan..
tp tahan jek.......buat lah pape yang ptt supaya x ngtok.....
k lh..nt aku cte apa aku buat untuk ilangkan ngtok aku...
cau cin cau.....:D

Selasa, 10 Mac 2009

ADA JEK....

Salam.....
da lama x potong kuku nazri...kne lah gak potong mlm2..abs siang mmg x ada masa...
nsb baik x ssh nak mntk potong kuku....bgs nazri....
tgk lah jari jemari nazri...montel2.....

pas tu lapor pulak.....
nsb baik dlm peti ais ada nuget....
kte masak nuget tempura....nazri nya tgh main ngan kereta control dia...

budak kelaparan....panas2 pun masuk mulut....
sruh wat mke mkan ngan rasa sedp boleh mcm tu pulak dia gayakan...
gagal lah nazri nak jd model montel mcm ni..he3...

da kenyang masa untuk singai berpanjangan....:D
pas amik mak alik kje kol 11...
kteorg tgk INTAN astro 105...
tgk rambut mak mertua INTAN kembang mcm pontianak...
dan aku jd mangsa nazri sikat2 rmbut time..nak berubh jadi
pegunting rambut org pulak da....


tgk lah dia sikt rmbut aku mcm ner....mcm nak tercabut tempurung rmbut aku ni....
ganas sgt lah awak pendandan rambut...sakit wow rambut saya.....
mau tertanggal da.....~~
pic mak aku..he2....mak ssh kalau nak d ajak bergambar bagai...
pent alik kje....cian mak aku.....
mse ni INTAN da abs...tgk certa si INDAH pulak.....mak ni peminat certa indon....

Isnin, 9 Mac 2009

MC.D






SALAM.......
tgh ari td time ujan2 aku n may naik summit...
fuyoh..3 ari berturut2 aku naik summit..cayalah....pecah rekod ni.....
ujan yang lebh ni..telah menyebabkan kebasahan..kebajukan.....dan menyebabkan kesejukkan...hahahahahahha
naik pun amik simkad DIGI yg bru tu..sim aku rosak..dia gantikan ngan yang bru...
coz alang2 da p summit...singgah mc.D...
bli lunch untuk may n aku....
alhamdullah syukur kenyang ngan rezeki Allah pada hari ini..dpt mkan mkanan yang sedp..

HUJAN.......


hujan oh hujan.......
ni pic td kol 2,aku tgh tggu may kt luar kdai...
n skg ni da kol 5.33 masih hujan lagi.....mcm ne aku nak alik..superbike aku nt kotor..........
waaaaaaaaaaaa.mmbazir aku p antr kdai cuci ini superbike lol....
tidak.....................!

PASU BUNGA,KUCING DAN SI COMEL APPLE..


apple..........

td apple dtg kdai aku..
da mula ramah n knl aku da....
abg dia x dtg....ikut pak dia jln2....
cute x dia....
dok cium tgn aku,pipi aku..
paggil aku kakak lina..



pak tam...kucing yang sgt sombong..
kak iza paggil pun dia ssh nak toleh...muke dah lah menakutkan...
pandang manusia mcm nak telan jek........
ini lah bunga yang ari2 aku siram..ermm tp xnak tumbuh2 n bunga2 pun..
yang seblh nya tu mmg da mati........blom lagi tukrkan ngan yang bru......

Sabtu, 7 Mac 2009

ABON VS SUHAIMI

salam.....................................

video

layan cerita ni....

KECIK-KECIK..., MAK




salam.....pic ni mmg x memuaskan pun kalau tgk..
tp aku ni mne r pandai amik pic..suke2 pandai lah..hahahahhaha
pic ni gmbr2 lama aku kecik2 dlu...atas sekli tu adik bongsu aku...
tp skg ni dia da form 2....
comel sgt dia mse baby...
x boleh ddk..coz gemuk....skg ni da jadi lidi..he3..kurus kering..
dlukan dia pas mak aku lahirkan...mak aku hantr kt umh atok aku..coz mak aku x boleh jga sbb mak aku kje siang mlm....
atok aku trma lah daud ni....
time tu x pggil daud lg..paggil firdaus....tp pas ddk ngan atok smpai dia 6 thun...
org sana paggil dia daud...
pic bwh tu.he3..malu plak nak cte..
pic aku ngn abg tunggal aku..
aku ske gila tgk muke abg aku mse dia kcik2..
rambut dia tercacak tggi..
pic ni pun amik kt kg...
aku n abg aku pun dlu kcik2 ddk ngan atok..
time ni mak aku n abah aku blom cerai lagi...masih idp bersama..
idp kami dlu susah..byk menumpang nsb org..
tp skg ni alhamdullah..mak n abah da cerai mse aku 6 thun x silap aku..
kte org semua amik keptsan ddk ngan mak..x sggup wow jauh dri mak..
time tu mak tgh sarat ngdongkan daud....
mcm2 halangan idp kteorg tempuhi bersama mak...
ok da lah x mau byk cte...salam...

HILANG


kereta merah belah kanan...kereta ke 3....waja coklat...


salam.......
kereta kak ida hilang isnin....dlm kol 5.30-6.00 pm...
pic ni aku amik pun dlm kol 5 petang dri sudut opis kak iza....
waja tu bru ambil awal thun 2008...
tp xde rezeki yang panjang family kak ida nak pakai...
kalau nmpk r kt mne2 g tau lah yer...
WMT **** aku x tau no plat kak ida...
bwk2 bykkan bersabar ye kak..ALLAH nak uji akak n family akak..

HAPPY BESDAY BOY~~~~

salam.......
hari sabtu 28/02/2009 adalah besday boy nazri...family aku buat majlis kecik2 untuk anak angkt mak yang mak syag ni...
tp di sebabkan ari sabtu semua kerja...
kte org buat pada hari ahad....01/03/2009
aku ngan mak pergi pasar...cari ikan untuk buat laksa JOHOR

Dok usha ikan murah...he3...
kek untk nazree besday...
menu2 untuk majlis mkn2 ari tu....
kuahnya x kuarkan lagi..coz nt x sedp lak kalau da sejuk...
tgk masih pakai suar tido lagi..tetamu dah dtg..
adik aku ni mmg budak mucuk r...
malu sungguh..pic ni aku amik curi2..
adik aku tgh mandi..kwn2 dia aku layan ajak mam dlu....

aku pun mam sekli..x mau amik pic...malu i tau..
mak n cik.noma( kakak mak aku)..tgh mkn...
tp tetamu x mai lagi..diaorg lapar...

bila lah boleh mkn ni..lama dah tuggu..he3..
acara yang di tunggu2....doa di baca
potong kek plz...
mak aku pulak yang interprim senyum...
besday boy yang bru nak senyum...apa angin x tau lah..
tgh mkn kek...napa muke mcm tu nazri..?


tuan rumah kepenatan..kemas sorang2..tp still boleh senyum.